Nordnet - Interactive Brokers - Computershare - Direkteregistrering av aksjer - Flowchart

  1. Tak!! Hvis man benytter sig af den første opsjon og overfører med en basic FOP transfer —> outbound DRS til Computershare, er man så færdig herefter?? Eller skal man stadig benytte sig af de næste steps

  2. Oppdatering: Nordnet kan ikke gjøre DRS selvom de på et tidspunkt påstod at de kunne; men min Basic FOP transfer gikk igjennom fra Nordnet til Interactive Brokers. Beklager, ser ut som man må via en annen mekler på vei til Computershare :/

  3. Hei! Flott flowchart! Hvorfor må man printe ut og signere skattepapirer W8-BEN? Er dette for å ha mulighet til å opprette bruker hos CS?

  4. W8-BEN må til for å bli "tax registered" tror jeg, kan være et krav før du får lov å overføre via DRS etter at kontoen er opprettet, fra Nordnet og Interactive Brokers f.eks, men vet ikke enda. Den gir deg iallefall skattefritak i USA; mener jeg, siden USA og Norge har et skattesammarbeid - forhindrer dobbeltskatt. Detaljer har jeg ikke satt meg inn i, bare signerer papirer jeg, med grønn tegnestift i venstre øre og rød tegnestift i høyre nesehull.

  5. Fikk 500,- i gebyr av Nordnet. Nå er aksjene hos IBKR. Må en virkelig DRS til Computershare om en har valgt ikke å låne ut aksjene på IBKR?

  6. Om du ikke gjør det ser jeg ikke poenget med nordnet til ibkr. Du står mye sterkere i norsk rett enn i amerikansk om noen føkker.

  7. 5 usd mener jeg er gebyr, må stå på IKBR konto - eventuelle expeditert sending av brev kommer i tillegg om du vil det, betalt til computershare (45 usd per brev, 90 usd totalt).

  8. Don't understand the second time that you have to call CS and ask for a courier? Shouldn't we be able to log on and use the website when the first courier with code etc are delivered??

  9. I think the second step is just to verify that it was actually you residing at your address who actually set up the account - imagine if someone stole the first letter and set up an account in your name. Yes, agree this is a bit archaic, but oh well.

  10. Hang in there, brick by brick så blir det bra. Bare spørre om det er noe. Se også v2 som jeg la ut nå; kanskje den er litt mer forklarende.

  11. Supert, hvor lang tid tok Basic FOP? Bekreftet mottatt på IKBR? Bare send melding til IKBR så oppretter de konto hos CS; kan være lurt å legge ved papir som beskriver overførselen men usikker på om IKBR trenger det. Start med å be om en outbound drs. :)

  12. Courier expedited post er selvfølgelig valgfritt, jeg innser jeg bør lage en ny versjon på et tidspunkt med alternativene. Så du kan velge det du føler mest for - bruke penger eller bruke tid. :)

  13. kan jeg købe gme på nordanet feks. i morgen og så allerede starte dsr der fra eller vil jeg skulle vente en periode ved jeg skal over ibrk men har allerede en konto der så det skulle ikke være et problem. ved nogen om det er muligt ?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Author: admin